Het Parthenonmodel: |
Het doel van een traject in De Leerladder is in de eerste plaats een diploma. De hulp die wij je daarbij bieden is erop gericht om je te leren zelfstandig te studeren. Je leert om op een efficiënte wijze relevante en correcte informatie op te zoeken, te herkennen, te selecteren, te verwerken en toe te passen. Je verwerft vaardigheden die je zeker helpen in je verdere studies en je latere loopbaan.
De Leerladder werkt aan vier groeilijnen: zelfsturing, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en bewustzijn. Je leert zelf een leertraject te ontwerpen en aan de hand daarvan je individuele begeleiding, je zelfstudie en je ontspanning in te plannen. Lees hieronder meer over de verschillende groeilijnen. In een reguliere school kan een leerling met een gemiddelde intelligentie ook zonder motivatie een diploma halen. In De Leerladder lukt dat niet, want er is niemand die van jou eist dat je oplet, niemand die jou een nul geeft als je je taken niet hebt gemaakt. Maar als je zelf de moeite niet doet om je zelf opgestelde leertraject te volgen, dan mag je ook niet blijven. |
Zelfsturing
|
Zelfstandigheid
|
Verantwoordelijkheid
- Zelfsturing geeft je veel vrijheid, maar dat werkt alleen in combinatie met verantwoordelijkheid: tijdens de wekelijkse procesbewaking zullen we je traject nauwgezet opvolgen. We plannen met jou ook regelmatig tussentijdse evaluaties in, zodat je stapsgewijs kan groeien in het nemen van de verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces.
- Je bent op school ook verantwoordelijk voor je eigen en onze leermiddelen, de leeromgeving en de voorzieningen. We verwachten dat je zorg draagt voor de hele schoolomgeving.
- Chaos in je hoofd? Een dipje? Het overzicht kwijt? Geen probleem! Ga even een luchtje scheppen. Maar vergeet niet dat er na een pauze wel weer gewerkt moet worden!
Bewustzijn
- Zelf je leerproces kunnen sturen en daarmee successen boeken, geeft je zelfvertrouwen. Onze school verlaat je als een zelfbewuste student, die weet wat hij kan.
- Zelfbewust betekent ook dat je weet wat je niet kan. De Leerladder leert je ook om dat te aanvaarden.
- Zelfreflectie is niet zo gemakkelijk. In onze wekelijkse procesbewaking helpen we je stap voor stap om kritisch te kijken naar je eigen functioneren.
Maatwerk
Versnellen
Hoogintelligente leerlingen die de derde graad lager onderwijs in één jaar willen doen en zo versneld en beter voorbereid naar het secundair onderwijs willen. Leerlingen van het secundair onderwijs die meerdere jaren willen samennemen tot graadgehelen. |
Verdiepen (voor iedereen)
Bronnen leren raadplegen, ze kritisch beoordelen en vergelijken. Op zoek gaan naar het verhaal achter de leerstof en het belang ervan voor ons als mensen. Leren reflecteren over de plaats van leerstof, de wijze van verwerken en het eigen leerproces. |
Verbreden (voor iedereen)
Leerstof inbedden in een breed geheel van kennis en inzichten. Inzien waarom leerstof van belang is en waartoe ze dient. Verankering door vakoverschrijdende integratie van leerstofonderdelen. |
Vertragen
Leerlingen die omwille van medische, psychische, sociale of familiale redenen of persoonlijke keuzes hun examens over meerdere schooljaren willen spreiden. Leerlingen die te veel prestatiedruk ervaren en door een traject op maat tot een gezondere combinatie van leren en leven willen komen. |