Welkom bij De Leerladder
De Leerladder is een kleinschalige privéschool voor hoogbegaafde en breed geïnteresseerde leerlingen die meer zelfsturing over hun leerproces willen.
|
KleinschaligKleinschalig mag je heel letterlijk nemen, want wij werken met slechts twee leerkrachten en er zijn maximaal 4 leerlingen tegelijk op school aanwezig.
PrivéschoolOmdat wij niet verwachten dat je minstens 28 lesuren per week aanwezig bent en ons niet houden aan de duurtijd van opleidingen kunnen wij geen financiering krijgen van de Vlaamse Overheid (Besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs, 17/10/2010). Dat betekent dat onze leerkrachten niet betaald worden door de overheid, maar met schoolgeld.
Wij schrijven je in als student thuisonderwijs met begeleiding. Je bent dan volledig in regel met de leerplicht. Wij begeleiden je in heel het traject via de Centrale Examencommissie tot je het diploma dat je wenst hebt behaald. ZelfsturingOok dat mag je heel letterlijk nemen: jij beslist welk diploma je wil halen, op welke termijn. We maken dan samen met jou een plan op om dat doel te bereiken.
GemotiveerdZelfsturing werkt alleen als je zelf echt je doel wil bereiken. Wij hebben een heel beperkt aantal plaatsen, dus als je niet echt gemotiveerd bent, geef je die liever aan iemand die dat wel is.
|
WerkwijzeDe Leerladder begeleidt je bij het behalen van het door jou gewenste diploma. We maken met jou een realistische studieplanning, we ondersteunen je vakinhoudelijk en we bieden je een rustige en studiegerichte omgeving. Indien gewenst gaan we ook met je mee naar het examen in Brussel.
Studieplanning De Centrale Examencommissie is bij uitstek bedoeld voor leerlingen die niet in het reguliere onderwijs schoollopen. Ze examineert per graad en per vak. Daarom is planning net van heel groot belang. We helpen je bij het maken van een planning en leren je ook om doorheen je traject aan procesplanning te doen. Zo blijf je op koers. Vakinhoudelijke ondersteuning Ben jij heel goed in zelfstudie? Of heb je graag dat iemand jou toch eens vertelt wat er allemaal in de cursus staat? Op basis van jouw voorkeur en jouw capaciteit tot zelfstudie bepalen we hoeveel 'les' je van ons krijgt. Daarvoor kom je op afgesproken dagen naar De Leerladder. Hoe vaak je komt, hangt af van jouw nood aan begeleiding en het tempo waarmee je het volledige traject naar een diploma wil afleggen. Studiegerichte omgeving In De Leerladder zijn maximaal 4 leerlingen tegelijk aanwezig. Je kan er dus op rekenen dat je individueel begeleid wordt en dat je in alle rust kan studeren. We beschikken over een gemeenschappelijk studielokaal, kleine studielokalen waar je in afzondering kan studeren en een ruime bibliotheek. |
Verder studeren
Een diploma behaald via de Centrale Examencommissie is perfect evenwaardig aan een diploma behaald in het reguliere onderwijs. Je kan er dus mee inschrijven in gelijk welke instelling voor hoger onderwijs. Bovendien ben je beter voorbereid op het hoger onderwijs, omdat je al geleerd hebt om grotere leerstofgehelen in één keer te verwerken (leerstof van een volledige graad in één examen in plaats van vier deeltjes gespreid over twee kerst- en eindexamens).
Daarenboven is de studiebegeleiding bij De Leerladder gericht op het zien van het 'verhaal' achter de leerstof, op het blijven vasthouden van de rode draad in grotere kennisgehelen. Wij vinden het vooral belangrijk dat je ziet hoe wat je studeert past in het grotere geheel, niet alleen binnen één vakgebied, maar binnen ons volledige kennisveld. De Leerladder werkt dan ook altijd top-down. We nemen je mee in het verhaal dat nog komt. We tonen je al in de eerste graad hoe de leerstof past in wat nog volgt in de tweede en derde graad. Zo krijgt wat je leert ook betekenis. Je krijgt inzicht in de bijdrage van, bijvoorbeeld, artificiële intelligentie (AI) in kennisverwerving.
Door je het helikopterperspectief aan te reiken leren we je hoe en waar je betrouwbare informatie kan opzoeken en beoordelen, hoe je relevante informatie selecteert en gebruikt om je eigen kennisveld te verbreden en te verdiepen. Een onmisbare vaardigheid in je verdere studies, die je echter alleen goed kan beheersen als je over een voldoende brede en goed verankerde basiskennis beschikt.
Daarom krijg je bij De Leerladder ook alleen les van lesgevers met een licentiaats- of masterdiploma, een ruime didactische scholing en een brede kenniscultuur. Zij leren je hoe je hersenen werken, hoe je leerstof grondig kan verwerken en toegankelijk kan maken voor de toekomst, hoe je je voorbereid op een examen, ...
Daarenboven is de studiebegeleiding bij De Leerladder gericht op het zien van het 'verhaal' achter de leerstof, op het blijven vasthouden van de rode draad in grotere kennisgehelen. Wij vinden het vooral belangrijk dat je ziet hoe wat je studeert past in het grotere geheel, niet alleen binnen één vakgebied, maar binnen ons volledige kennisveld. De Leerladder werkt dan ook altijd top-down. We nemen je mee in het verhaal dat nog komt. We tonen je al in de eerste graad hoe de leerstof past in wat nog volgt in de tweede en derde graad. Zo krijgt wat je leert ook betekenis. Je krijgt inzicht in de bijdrage van, bijvoorbeeld, artificiële intelligentie (AI) in kennisverwerving.
Door je het helikopterperspectief aan te reiken leren we je hoe en waar je betrouwbare informatie kan opzoeken en beoordelen, hoe je relevante informatie selecteert en gebruikt om je eigen kennisveld te verbreden en te verdiepen. Een onmisbare vaardigheid in je verdere studies, die je echter alleen goed kan beheersen als je over een voldoende brede en goed verankerde basiskennis beschikt.
Daarom krijg je bij De Leerladder ook alleen les van lesgevers met een licentiaats- of masterdiploma, een ruime didactische scholing en een brede kenniscultuur. Zij leren je hoe je hersenen werken, hoe je leerstof grondig kan verwerken en toegankelijk kan maken voor de toekomst, hoe je je voorbereid op een examen, ...
BegeleidingJe schrijft je in voor een aantal halve dagen per week. Op die dagen ben je aanwezig tussen 8u30 en 12u30 of tussen 13 uur en 17 uur.
De begeleiding omvat:
InschrijvingDe Leerladder werkt alleen voor en met leerlingen die de capaciteiten en de motivatie hebben om zelf hun leerproces in handen te nemen. Je kan dus enkel inschrijven na een kennismakingsgesprek. Ga naar het contactformulier om een afspraak te maken.
|
KostprijsJe betaalt 200 euro per dagdeel (halve dag). Je betaalt vooruit op basis van je planning. De leermiddelen betaal je apart.
Voorbeeld: Je behaalde in het derde een C-attest, maar je bent van mening dat je het grootste deel van de leerstof wel beheerst. Je wil op één schooljaar de lacunes opvullen en de leerstof van het vierde jaar verwerven, zodat je bij aanvang van het vijfde weer kan aansluiten bij je oude klas. Je besluit om twee voormiddagen naar De Leerladder te komen en de overige tijd thuis te studeren. Het eerste trimester duurt 8 weken, je komt dus 16 halve dagen en betaalt 3 200 euro. Kan je thuis echt niet studeren? Dan kan je ook inschrijven als voltijdse leerling. Je betaalt dan 25 000 euro voor een schooljaar en kan gewoon elke dag naar school komen. |
Voorbeelden van mogelijke trajecten
Voorbeeld
Elise kampt al sinds de lagere school met perfectionisme en faalangst. Ze bleef vaak thuis van school met psychosomatische klachten, maar omdat ze heel snel leert, pikte ze altijd weer aan. In het derde jaar Wetenschappen-Wiskunde gaat ze heel snel achteruit en in februari wordt ze opgenomen met anorexia. In september begint ze opnieuw aan haar derde jaar, maar ze vindt geen aansluiting bij de klas, ze blijft 'dat meisje dat is blijven zitten'. Al snel hervalt Elise in haar problematische eetgedrag, haar extreem perfectionisme en laat ze zich in haar studies belemmeren door faalangst. Elise schrijft zich in bij De Leerladder. Zonder sociale druk, zonder toetsen en examens, lukt het haar allemaal veel beter. Haar perfectionisme werkt nu in haar voordeel. Ze kiest telkens één vak waar ze examen voor wil gaan doen en werkt tot ze dat onder de knie heeft. Ze leert zichzelf tussentijds te evalueren en merkt dat de grondigheid waarmee ze studeert loont op de examens bij de Centrale Examencommissie. Zo leert ze ook haar faalangst weer onder controle te krijgen. Ze heeft geen vaste termijn voor ogen, maar wellicht kan ze afstuderen in haar cohortejaar. |
Voorbeeld
Robin slaat het derde leerjaar in de lagere school over. Hij is bovendien altijd reuzesnel klaar met uitbreidingsmateriaal dat de leerkracht hem toestopt. Alles gaat verder goed in de basisschool en hij start met Latijn in de A-stroom van een college. In het tweede jaar van het middelbaar lijkt het wat te stokken met Robin: zijn resultaten gaan zienderogen achteruit. Hij heeft het vooral sociaal en emotioneel moeilijk met zijn klasgenoten, die hij onvolwassen vindt en die in hem een typische uitslover herkennen. Robin lijkt zich te schamen voor zijn intelligentie en laat schoolwerk slonzen. Robin gaat wel over naar de tweede graad en vindt gelukkig een uitlaatklep in een schaakclub. Daar gooit hij hoge ogen en wordt al snel kampioen in zijn jeugdcategorie. De druk op school houdt echter niet af. Op het einde van het vierde jaar komt Robin naar De Leerladder om zijn laatste schooljaren op eigen tempo in te vullen. Hij komt les volgen wanneer hij thuis is van de vele nationale en internationale schaaktoernooien die hij speelt. Hij haalt zijn diploma tweede graad secundair onderwijs binnen en besluit op dezelfde wijze zijn diploma derde graad secundair onderwijs te behalen. |