De Leerladder richt zich op hoogbegaafde en gemotiveerde leerlingen, die hun vijfde en zesde leerjaar in één jaar willen afronden.
Mag dat?
Ja, natuurlijk, het is jouw leertraject. Maar erkende scholen moeten zich aan de duurtijd van de opleiding houden, je kan het dus alleen doen via zelfstudie of in een privéschool en je moet dan examen afleggen via de Centrale Examencommissie.
Kan dat?
Ja, als jij voldoende intelligent en voldoende gemotiveerd bent, is dat niet zo heel moeilijk. In het zesde leerjaar zie je niet zo heel veel nieuwe leerstof, het gaat vooral om de herhaling van wat je eerder leerde.
Helpt dat?
Ja, je verveelt je minder, want je gaat sneller door de leerstof heen.
Je leert meer, want je gaat meer inzetten op integratie van leerstofonderdelen.
Je gaat beter voorbereid zijn op het secundair onderwijs, omdat wij vanuit een top-downbenadering werken: wij plaatsen de leerstof in het bredere geheel. We leggen dus ook al uitdrukkelijk verbanden met leerstof van het secundair onderwijs.
Hoe werkt dat?
Wij kijken eerst in een kennismakingsgesprek naar wat jij al kent, weet en begrijpt. We bespreken met jou wat jouw sterktes en zwaktes zijn. Op basis daarvan tekenen wij een traject uit. We vertrekken steeds van wat je al kent en bouwen daarop verder. We werken daarbij met zinvolle leerstofgehelen. Als we, bijvoorbeeld, met breuken werken, dan vertrekken we van de allereerste stap en trekken we die lijn door tot waar je breuken voor gaat gebruiken in je verdere loopbaan. We gaan je nog niet leren wat je in het zesde wiskunde - wetenschappen hoort te kennen, maar we gaan je al wel vertellen waarom die breuken die je nu leert, daarvoor van belang zijn. Het kan dus zijn dat we een hele week met breuken bezig zijn. Maar dan ben je ook helemaal klaar met dat pakket en heb je het volledig onder de knie. Of we werken aan taalbeschouwing: weet jij wat een werkwoord is? Vast wel, maar we gaan die werkwoorden bestuderen tot ze voor jou geen enkel geheim meer hebben. Bovendien leggen we meteen het verband met het gebruik van werkwoorden in andere talen, zodat je in het secundair onderwijs veel beter gaat begrijpen waar die leerkracht Engels, Frans of Latijn het nu precies over heeft. Niet omdat we jou nu al Franse grammatica of Latijn gaan leren, maar wel omdat we een sterke basis leggen, waar je later alles op kunt bouwen.
Hoe lang duurt de speeltijd?
De Leerladder is een maatwerkschool. Dat betekent dat we les geven op individueel niveau: jij krijgt les in wat jij nodig hebt. Dat betekent ook dat jij aangeeft wanneer jouw hersenen het beste werken. Ben je een echte ochtendmens? Dan beginnen we lekker vroeg. Of ben jij een nachtbraker die pas tegen de middag weer boven water komt? Dan werken we na de middag. Heb je nood aan pauze? Dan zeg je dat en ga je even naar buiten. Je leert op die manier om optimaal gebruik te maken van je eigen mogelijkheden.
Het betekent ook dat je niet elke dag naar school hoeft te komen. Kan je met mama mee naar een congres in het buitenland of kan je met je oom mee een fabriek gaan bezoeken? Doen! Laat het ons even weten, zodat we je planning kunnen aanpassen. Is de school te ver en wil je op woensdag thuis zelfstandig studeren? Goed, dan maken we daar duidelijke afspraken over en leer jij om meer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leerproces.
En wat met mijn vriendjes?
Omdat De Leerladder individuele trajecten uitwerkt, zal je nooit zoals in het reguliere onderwijs deel uitmaken van een klasgroep. De andere kinderen werken niet noodzakelijk op hetzelfde tempo als jij en vaak zal je samen op school zijn met leerlingen uit het secundair onderwijs. Voor sociale contacten ben je dus vooral aangewezen op je buitenschoolse activiteiten: je sportclub, de muziekschool, misschien een jeugdbeweging, ...
Ga je daardoor minder sociaal vaardig worden? Wij denken van niet! Wij geloven dat je door dit versnelde traject meer zelfvertrouwen krijgt, zelfbewuster in het leven gaat staan en dus sterker van start kan gaan in het secundair onderwijs. Vaak hebben leerlingen die zich vervelen in de klas het ook moeilijker met de sociale contacten op school. door een jaartje over te slaan, kom je hopelijk in contact met jongeren die wat rijper zijn en waar je meer aansluiting bij vindt.
Kan ik dan naar de secundaire school van mijn keuze?
Ja, zeker. Een diploma behaald via de Centrale Examencommissie is minstens evenwaardig met een diploma van een reguliere basisschool. Bovendien kan je bij je inschrijving aantonen dat je de hele derde graad in één schooljaar hebt afgelegd, wat iets zegt over jouw intelligentie, jouw motivatie, jouw doorzettingsvermogen, ... Je moet je natuurlijk wel tijdig inschrijven.
Ik zit al in het vijfde leerjaar... kan ik nu nog naar De Leerladder komen?
Ja, we gaan dan met jou niet meer versnellen, maar wel integreren en vooruitblikken, zodat je het zesde jaar wel optimaal benut. Je wint dan geen schooljaar in tijd, maar komt wel veel beter beslagen op het ijs in het eerste middelbaar.
Mijn papa vraagt of jullie een methodeschool zijn...
Ja en nee. Als pedagoog en psycholoog zijn wij heel goed op te hoogte van verschillende stromingen in de ontwikkelings- en leerpsychologie, in didactiek en opvoeding. De trend in het onderwijs om steeds meer nadruk te leggen op het ervaringsgerichte baart ons wat zorgen. Wat een kind ervaren heeft, blijft beter hangen, dan wat het zuiver in theorie ziet... Ja, vast wel, maar heb het daarom ook meer inzicht in het grotere geheel? Vergeten we door de nadruk op het ervaringsgerichte het abstracte denken niet? Leren we nog wel om ook eens vanuit een theoretisch model naar de werkelijkheid te kijken?
Vind je in onze werking elementen terug uit methode-onderwijs? Ja, natuurlijk. Die methoden zijn allemaal gebaseerd op de theoretische modellen waar ook wij ons op baseren. Maar waar veel methoden in hun praktijk de vaardigheden om de vaardigheden zijn gaan aanleren, blijft De Leerladder de nadruk leggen op het belang van kenniswerving. De Leerladder wil vooral brede kennisstructuren aanbieden als fundament voor verder studeren en diepgaand leren. We noemen het graag het 'verhaal' van de leerstof.
Net als het Dalton- en Montessori-onderwijs vinden wij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van groot belang. Net als Steiner geloven wij dat onderwijs een belangrijke rol speelt in persoonlijkheidsvorming. Je zou zelfs kunnen zeggen dat we aansluiten bij Freinet, want ook wij vinden dat het onderwijs moet aansluiten bij wat de leerling boeit. Zij het dat wij enkel leerlingen aannemen die geboeid zijn door inzicht in leerstofgehelen, het diepgaand begrijpen van de leerstof die ze hoe dan ook zullen moeten verwerven om naar het hoger onderwijs te kunnen doorstromen.
Mijn mama vraagt hoeveel dat kost...
Zoals we eerder vertelden, kan De Leerladder geen erkenning krijgen, omdat wij ons niet aan de door het K.B. opgelegde studieduur en de voltijdse aanwezigheid houden. Dat betekent dat we ook geen subsidies krijgen en het volledige schoolgeld ten koste komt van de ouders. Voor een volledig schooljaar komt dat op 25.000 euro. Kom je slechts deeltijds, dan betaal je 200 euro per dagdeel (4 uur).
Mag dat?
Ja, natuurlijk, het is jouw leertraject. Maar erkende scholen moeten zich aan de duurtijd van de opleiding houden, je kan het dus alleen doen via zelfstudie of in een privéschool en je moet dan examen afleggen via de Centrale Examencommissie.
Kan dat?
Ja, als jij voldoende intelligent en voldoende gemotiveerd bent, is dat niet zo heel moeilijk. In het zesde leerjaar zie je niet zo heel veel nieuwe leerstof, het gaat vooral om de herhaling van wat je eerder leerde.
Helpt dat?
Ja, je verveelt je minder, want je gaat sneller door de leerstof heen.
Je leert meer, want je gaat meer inzetten op integratie van leerstofonderdelen.
Je gaat beter voorbereid zijn op het secundair onderwijs, omdat wij vanuit een top-downbenadering werken: wij plaatsen de leerstof in het bredere geheel. We leggen dus ook al uitdrukkelijk verbanden met leerstof van het secundair onderwijs.
Hoe werkt dat?
Wij kijken eerst in een kennismakingsgesprek naar wat jij al kent, weet en begrijpt. We bespreken met jou wat jouw sterktes en zwaktes zijn. Op basis daarvan tekenen wij een traject uit. We vertrekken steeds van wat je al kent en bouwen daarop verder. We werken daarbij met zinvolle leerstofgehelen. Als we, bijvoorbeeld, met breuken werken, dan vertrekken we van de allereerste stap en trekken we die lijn door tot waar je breuken voor gaat gebruiken in je verdere loopbaan. We gaan je nog niet leren wat je in het zesde wiskunde - wetenschappen hoort te kennen, maar we gaan je al wel vertellen waarom die breuken die je nu leert, daarvoor van belang zijn. Het kan dus zijn dat we een hele week met breuken bezig zijn. Maar dan ben je ook helemaal klaar met dat pakket en heb je het volledig onder de knie. Of we werken aan taalbeschouwing: weet jij wat een werkwoord is? Vast wel, maar we gaan die werkwoorden bestuderen tot ze voor jou geen enkel geheim meer hebben. Bovendien leggen we meteen het verband met het gebruik van werkwoorden in andere talen, zodat je in het secundair onderwijs veel beter gaat begrijpen waar die leerkracht Engels, Frans of Latijn het nu precies over heeft. Niet omdat we jou nu al Franse grammatica of Latijn gaan leren, maar wel omdat we een sterke basis leggen, waar je later alles op kunt bouwen.
Hoe lang duurt de speeltijd?
De Leerladder is een maatwerkschool. Dat betekent dat we les geven op individueel niveau: jij krijgt les in wat jij nodig hebt. Dat betekent ook dat jij aangeeft wanneer jouw hersenen het beste werken. Ben je een echte ochtendmens? Dan beginnen we lekker vroeg. Of ben jij een nachtbraker die pas tegen de middag weer boven water komt? Dan werken we na de middag. Heb je nood aan pauze? Dan zeg je dat en ga je even naar buiten. Je leert op die manier om optimaal gebruik te maken van je eigen mogelijkheden.
Het betekent ook dat je niet elke dag naar school hoeft te komen. Kan je met mama mee naar een congres in het buitenland of kan je met je oom mee een fabriek gaan bezoeken? Doen! Laat het ons even weten, zodat we je planning kunnen aanpassen. Is de school te ver en wil je op woensdag thuis zelfstandig studeren? Goed, dan maken we daar duidelijke afspraken over en leer jij om meer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leerproces.
En wat met mijn vriendjes?
Omdat De Leerladder individuele trajecten uitwerkt, zal je nooit zoals in het reguliere onderwijs deel uitmaken van een klasgroep. De andere kinderen werken niet noodzakelijk op hetzelfde tempo als jij en vaak zal je samen op school zijn met leerlingen uit het secundair onderwijs. Voor sociale contacten ben je dus vooral aangewezen op je buitenschoolse activiteiten: je sportclub, de muziekschool, misschien een jeugdbeweging, ...
Ga je daardoor minder sociaal vaardig worden? Wij denken van niet! Wij geloven dat je door dit versnelde traject meer zelfvertrouwen krijgt, zelfbewuster in het leven gaat staan en dus sterker van start kan gaan in het secundair onderwijs. Vaak hebben leerlingen die zich vervelen in de klas het ook moeilijker met de sociale contacten op school. door een jaartje over te slaan, kom je hopelijk in contact met jongeren die wat rijper zijn en waar je meer aansluiting bij vindt.
Kan ik dan naar de secundaire school van mijn keuze?
Ja, zeker. Een diploma behaald via de Centrale Examencommissie is minstens evenwaardig met een diploma van een reguliere basisschool. Bovendien kan je bij je inschrijving aantonen dat je de hele derde graad in één schooljaar hebt afgelegd, wat iets zegt over jouw intelligentie, jouw motivatie, jouw doorzettingsvermogen, ... Je moet je natuurlijk wel tijdig inschrijven.
Ik zit al in het vijfde leerjaar... kan ik nu nog naar De Leerladder komen?
Ja, we gaan dan met jou niet meer versnellen, maar wel integreren en vooruitblikken, zodat je het zesde jaar wel optimaal benut. Je wint dan geen schooljaar in tijd, maar komt wel veel beter beslagen op het ijs in het eerste middelbaar.
Mijn papa vraagt of jullie een methodeschool zijn...
Ja en nee. Als pedagoog en psycholoog zijn wij heel goed op te hoogte van verschillende stromingen in de ontwikkelings- en leerpsychologie, in didactiek en opvoeding. De trend in het onderwijs om steeds meer nadruk te leggen op het ervaringsgerichte baart ons wat zorgen. Wat een kind ervaren heeft, blijft beter hangen, dan wat het zuiver in theorie ziet... Ja, vast wel, maar heb het daarom ook meer inzicht in het grotere geheel? Vergeten we door de nadruk op het ervaringsgerichte het abstracte denken niet? Leren we nog wel om ook eens vanuit een theoretisch model naar de werkelijkheid te kijken?
Vind je in onze werking elementen terug uit methode-onderwijs? Ja, natuurlijk. Die methoden zijn allemaal gebaseerd op de theoretische modellen waar ook wij ons op baseren. Maar waar veel methoden in hun praktijk de vaardigheden om de vaardigheden zijn gaan aanleren, blijft De Leerladder de nadruk leggen op het belang van kenniswerving. De Leerladder wil vooral brede kennisstructuren aanbieden als fundament voor verder studeren en diepgaand leren. We noemen het graag het 'verhaal' van de leerstof.
Net als het Dalton- en Montessori-onderwijs vinden wij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van groot belang. Net als Steiner geloven wij dat onderwijs een belangrijke rol speelt in persoonlijkheidsvorming. Je zou zelfs kunnen zeggen dat we aansluiten bij Freinet, want ook wij vinden dat het onderwijs moet aansluiten bij wat de leerling boeit. Zij het dat wij enkel leerlingen aannemen die geboeid zijn door inzicht in leerstofgehelen, het diepgaand begrijpen van de leerstof die ze hoe dan ook zullen moeten verwerven om naar het hoger onderwijs te kunnen doorstromen.
Mijn mama vraagt hoeveel dat kost...
Zoals we eerder vertelden, kan De Leerladder geen erkenning krijgen, omdat wij ons niet aan de door het K.B. opgelegde studieduur en de voltijdse aanwezigheid houden. Dat betekent dat we ook geen subsidies krijgen en het volledige schoolgeld ten koste komt van de ouders. Voor een volledig schooljaar komt dat op 25.000 euro. Kom je slechts deeltijds, dan betaal je 200 euro per dagdeel (4 uur).
Voorbeeld
Anaïs is hoogbegaafd en verveelt zich op school. Ze krijgt nu al vier jaar extra uitdaging, zit in de kangoeroeklas en volgt een extra verrijkingstraject. Maar ze blijft zich ergeren aan de eindeloze herhaling tijdens de lessen. De school is geen voorstander van versnellen, omdat Anaïs sociaal niet zo vaardig is. Wanneer we Anaïs vragen naar haar klasgenoten, zegt ze dat die allemaal zo verschrikkelijk traag en dom zijn, dat ze liever alleen speelt. Anaïs komt naar De Leerladder met als doel het vijfde en zesde leerjaar in één jaar af te ronden. Omdat de Centrale Examencommissie voor het basisonderwijs slechts één examenmoment per jaar voorziet, spreiden we met Anaïs de lessen van twee schooljaren netjes over één schooljaar. Anaïs is te jong om alleen thuis te blijven. Daarom komt ze hele dagen naar De Leerladder, maar als ze klaar is met haar schoolwerk voor die dag, mag ze vrij spelen. Op woensdag blijft Anaïs thuis. Na een jaar rondt Anaïs haar traject af met een diploma basisonderwijs en schrijft ze zich in op de secundaire school van haar keuze. |
Voorbeeld
Dirk heeft een gruwelijke hekel aan school. Hij heeft heel vaak ruzie met klasgenootjes en heeft vaak het gevoel dat hij overal de schuld van krijgt. Op zijn rapport staat bijna elke keer dat hij te druk is, zich ongepast gedraagt en zich beter moet leren concentreren. Maar hoe doe je dat? Op aanraden van het CLB werd Dirk getest op ADHD. Uit het onderzoek blijkt dat Dirk inderdaad heel prikkelgevoelig is. Hij raakt snel overspannen als er te veel drukte is, maar raakt ook heel snel verveeld als er onvoldoende uitdaging is. Het expertisecentrum geeft echter aan dat Dirk 'veel intelligenter is dan hij laat uitschijnen'. Ze raden aan om ook een IQ-test af te nemen. Daaruit blijkt inderdaad dat Dirk hoogbegaafd is. De psycholoog vermoedt dat zijn opstandige gedrag vooral voortkomt uit verveling. In het vijfde leerjaar loopt Dirk helemaal vast. Na de kerstvakantie weigert hij nog naar school te gaan. Aanvankelijk blijft hij vaak thuis met buikpijn en hoofdpijn, maar zijn ouders realiseren zich al snel dat het zo niet verder kan. Na de paasvakantie komt Dirk halve dagen naar de Leerladder. We pikken met hem de leerstof die hij miste op. Het volgende schooljaar gaan we echt inzetten op voorbereiding op het secundair onderwijs, dit eveneens in halve dagen. |