DE LEERLADDER
  • Korte voorstelling
  • Visie
  • Contact

Het Parthenonmodel:

Picture
​Het doel van een traject in De Leerladder is in de eerste plaats een diploma. De hulp die wij je daarbij bieden is erop gericht om je te leren zelfstandig te studeren. Je leert om op een efficiënte wijze relevante en correcte informatie op te zoeken, te herkennen, te selecteren, te verwerken en toe te passen. Je verwerft vaardigheden die je zeker helpen in je verdere studies en je latere loopbaan. 

De Leerladder werkt aan vier groeilijnen: zelfsturing, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en bewustzijn. Je leert zelf een leertraject te ontwerpen en aan de hand daarvan je individuele begeleiding, je zelfstudie en je ontspanning in te plannen. Lees hieronder meer over de verschillende groeilijnen. 

In een reguliere school kan een leerling met een gemiddelde intelligentie ook zonder motivatie een diploma halen. In De Leerladder lukt dat niet, want er is niemand die van jou eist dat je oplet, niemand die jou een nul geeft als je je taken niet hebt gemaakt. Maar als je zelf de moeite niet doet om je zelf opgestelde leertraject te volgen, dan mag je ook niet blijven.

Zelfsturing

Picture
  • Ontwerp van het eigen leertraject op een zelfgekozen tempo.
  • Geen verplichte aanwezigheid.
  • Glijdende uren, je bepaalt zelf welke uren voor jou het meest productief zijn.
  • Geen lesuren of vaste pauzemomenten, je neemt pauze als je dat nodig vindt.
  • Wekelijks minstens één individueel reflectiemoment voor procesbewaking. 

Zelfstandigheid

Picture
  • De Leerladder beschikt over een grote bibliotheek, een divers aanbod aan leermiddelen, zowel fysiek, als digitaal en leerkrachten die je helpen om zelf gericht op zoek te gaan naar relevante informatie, deze te selecteren en te verwerken.
  • De leerkrachten helpen je om goede studiemethoden te verwerven door je nieuwe technieken en methoden aan te reiken en te laten inoefenen op de leerstof waar je op dat ogenblik mee werkt. 
  • Je krijgt ongeveer 2 uur per dag individuele begeleiding, jij bepaalt hoe we die uren zo zinvol en nuttig mogelijk invullen. 

Verantwoordelijkheid

Picture
  • Zelfsturing geeft je veel vrijheid, maar dat werkt alleen in combinatie met verantwoordelijkheid: tijdens de wekelijkse procesbewaking zullen we je traject nauwgezet opvolgen. We plannen met jou ook regelmatig tussentijdse evaluaties in, zodat je stapsgewijs kan groeien in het nemen van de verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces.
  • Je bent op school ook verantwoordelijk voor je eigen en onze leermiddelen, de leeromgeving en de voorzieningen. We verwachten dat je zorg draagt voor de hele schoolomgeving.  
  • Ons recreatief aanbod is erg ruim en bedoeld om echt te ontspannen. Vind je het fijn om een geitje te aaien, een vuurtje aan te maken of een boomhut te bouwen? Gewoon doen! Maar vergeet niet dat er na een pauze wel weer gewerkt moet worden!

Bewustzijn

Picture
  • Zelf je leerproces kunnen sturen en daarmee successen boeken, geeft je zelfvertrouwen. Onze school verlaat je als een zelfbewuste student, die weet wat hij kan. 
  • Zelfbewust betekent ook dat je weet wat je niet kan. De Leerladder leert je ook om dat te aanvaarden. 
  • Zelfreflectie is niet zo gemakkelijk. In onze wekelijkse procesbewaking helpen we je stap voor stap om kritisch te kijken naar je eigen functioneren.
  • Ons open aanbod aan recreatieve activiteiten geeft je ook de kans om nieuwe interesses en vaardigheden bij jezelf te ontdekken en te exploreren. 
Schoolreglement (nog niet beschikbaar)
Contactformulier
Proudly powered by Weebly
  • Korte voorstelling
  • Visie
  • Contact